Herunder ser du alt indhold omhandlende matematik.
Projektet Kvalitet i Dansk og Matematik er et landsdækkende lodtrækningsforsøg, der har involveret i alt 172 skoler i et forsøgs- og udviklingsprogram med undersøgelsesorienterede tilgange til dansk på 7.-8. klassetrin og matematik på 4.-5. klassetrin.
Litteraturen skal opleves, før den analyseres, og matematikken skal opleves og undersøges. Men hvordan gør man det i praksis? Et stort forskningsprojekt har udviklet metoder til undersøgende litteratur- og matematikundervisning, og mere end 600 lærere rundt om i Danmark har allerede været på fyraftensmøder for at blive inspireret og tage konkrete værktøjer med hjem i klasseværelset.
Som en hjælp til alle undervisere, lærere, studerende og praktikere har projektgruppen bag KiDM-projektet udarbejdet en matematikfolder, der giver et overblik over en helt ny tilgang til undersøgende matematikundervisning. Her er fokus på at støtte eleverne i at udforske, systematisere og argumentere i matematiske situationer gennem konkrete undervisningsforløb.
Med undersøgende undervisning opnår eleverne en styrket litterær fortolkningskompetence, og i matematik forstår eleverne begreberne bedre og får flere og bedre dialoger om matematiske problemstillinger. Det er resultatet af undersøgelsen, Kvalitet i Dansk og Matematik, som har fundet sted i 172 klasser i en treårig forsøgsperiode.
Til alle lærere og lærerstuderende: To nye webinarer om undersøgende undervisning i matematik og dansk i folkeskolen. Det er gratis at deltage.
I 3 år har vi været med til at udvikle, afprøve og teste undersøgende undervisning i dansk og matematik i projektet Kvalitet i Dansk og Matematik.
Hvor langt kan vi komme med kompetenceorienteret matematikundervisning? Den 28. maj forsvarede Rune Hansen på fornemste vis sin ph.d.-afhandling med titlen ”Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning”, hvor han har undersøgt, hvilke potentialer og barrierer der ligger i matematiklærerens arbejde med målstyrede logikker i matematikundervisningen.
KiDM-projektet, som står for Kvalitet i dansk og matematik, søger folkeskoler til tredje og sidste forsøgsrunde. Projektet vil med en undersøgende tilgang til undervisning skabe et kvalitativt bidrag til elevernes læring i dansk og matematik. Der vil blive trukket lod blandt alle interesserede skoler.
Forundersøgelserne til KiDM-projektet – Kvalitet i Dansk og Matematik er nu formidlet i lettilgængelige vidensnotater, hvor alle interesserede kan læse om forundersøgelsens hovedpointer, metoder og konkrete tiltag.
Vær med, når Læremiddel.dk afholder webinar om undersøgende matematikundervisning den 9. oktober. Det er gratis at deltage.
Mandag den 28. maj 2018 forsvarer cand.pæd. Rune Hansen sin ph.d.-afhandling med titlen Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning. Tilmelding nødvendig.
Hvordan udvikler vi kvaliteten af matematikundervisningen i Danmark? Hvilken rolle spiller matematikvejledere, fagteams, ledelse og uddannelsespolitik i udviklingen af matematikundervisningen – og hvordan kan de mange faktorer indgå i et konstruktivt samspil?.
Projektet Undersøgelse af brugen af MatematikFessor i undervisningen har fokus på og undersøger, hvordan adaptiviteten i MatematikFessor fungerer og bruges.
Projektet PaL skal kortlægge og bidrage til en forståelse af læreres og elevers brug af læremidler bl.a. ved at undersøge sammenhængen og forskellen mellem det intenderede lærings- og undervisningsdesign og det aktualiserede design i praksis.
Projektet KiDM er et landsdækkende storskalaprojekt, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har igangsat i samarbejde med Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening.
Kom godt i gang med undersøgende matematikundervisning! ”Hvor mange bøger på biblioteket” er et af mange gode undervisningsforløb, som er udviklet til 4.-5. klasse i KiDM-projektet (Kvalitet i Dansk og Matematik).
Undersøgende matematikundervisning har været diskuteret og afprøvet gennem de sidste 100 år, men har stadig ikke slået helt igennem i den daglige matematikundervisning. Den mere træningsorienterede og formidlende undervisning ser stadig ud til at have en dominerende rolle.
Læs her om undersøgende matematikundervisning på baggrund af KiDM-projektet i 2016-2019. Hvad menes der egentligt med undersøgende, og hvad er det for en slags opgavetyper?
Kom godt i gang med undersøgende matematikundervisning! ”Dækkende mønstre” er et af mange gode undervisningsforløb, som er udviklet til 4.-5. klasse, i KiDM-projektet Kvalitet i Dansk og Matematik
Kom godt i gang med undersøgende matematikundervisning! ”Binde knuder” er et af mange gode undervisningsforløb, som er udviklet til 4.-5. klasse i KiDM-projektet (Kvalitet i Dansk og Matematik).
Som en hjælp til alle undervisere, lærere, studerende og praktikere har projektgruppen bag KiDM udarbejdet en matematikfolder, der giver et overblik over en helt ny tilgang til undersøgende matematikundervisning.