Herunder ser du alt indhold omhandlende digital.
Flere lærere bruger interaktive undervisningsmaterialer og digitale læringsspil i undervisningen. Men der er klare tegn på fagspecifikke skift, ligesom de yngre lærere særligt har taget digitale læringsspil til sig de seneste år. Det er nogle af resultaterne af analyser foretaget af Læremiddel.dk.
Digitale læremidler giver nye muligheder for skolens håndtering af viden, undervisning og læring. Opgaven for læreren er at kunne se disse muligheder for at kunne integrere de digitale læremidler i skolen – og forstå hvilke udfordringer integrationen indebærer.
Hvad kendetegner digitale læremidler? Hvilke typer findes der? Og hvordan bør vi evaluere de forskellige typer i forbindelse med indkøb, anskaffelse, anvendelse, vejledning og formidling til andre?
In grade 1, Danish students used a talking book with TTS (text-to-speech) and participated in a learning design with emphasis on decoding and reading for meaning in written text.
Artiklen En digital læremiddelkultur på vej – it og digitalt læremiddelbrug i Vordingborg Kommunes skoler har været bragt i tidsskriftet Læremiddeldidaktik.
Evalueringen har undersøgt net-portalen, Bog & Sprogs, fagdidaktiske muligheder og begrænsninger, samt mulighed for, med portalen som springbræt, at designe en egentlig web 2.0-platform, hvor brugerne (lærere og elever) udvikler faglige omdrejningspunkter.
Rapporten, Kategorisering af digitale læremidler. En undersøgelse af didaktiske, digitale læremidlers karakteristika (2018), er et bud på en kategorisering af digitale læremidler og en kriteriebaseret metodik for at score dem.
Målet med rapporten, som er en kortlægningsundersøgelse, har været en kortlægning af ”kommunens læreres brug af digitale læremidler i dansk, matematik, naturfag, sprog og praktisk-musiske fag med henblik på at udpege barrierer og potentialer for øget anvendelse af it i fagene.
Den seneste tid har debatten om skærm i skolen hærget i Danmark. Ifølge Stig Toke Gissel bør vi i højere grad tale om, hvad god undervisning er – samt hvordan vi gennem læremidler understøtter den gode undervisning – uanset format. Det, at læreren kan finde de gode læremidler, kræver, at de danske lærere har noget at vælge imellem og kender til udvalget af relevante læremidler. Her er CFU en uvurderlig ressource.
Nationalt Videncenter for Læsning og Læremiddel.dk indgår unikt samarbejde i projektet “Digital læsedidaktik og fagportaler – hvad sker der med læsepraksisserne, når fagportalen bliver læremidlet?”. Formålet med pilotprojektet er at undersøge realiserede læsepraksisser på mellemtrinnet i fagene dansk, historie og kristendomskundskab i klasserum, hvor lærere underviser med digitale læremidler i form af fagportaler.
En ny undersøgelse foretaget blandt lærere i folkeskolen af Børne- og Undervisningsministeriet/Styrelsen for It og Læring har kortlagt læreres digitale hverdag og viser bl.a. at en stor del af lærerne har en velfungerende digital hverdag – dog med plads til forbedring.
Lærere raser og ministeren udtrykker bekymring i forhold til kommunale indkøbsaftaler af digitale læremidler hos forlagene. Er stigningen af indkøb udtryk for et marked i sprudlende vækst eller er det nærmere blevet et uheldigt monopol, der afskærer lærerne selv fra medindflydelse?
Nyt nummer af tidsskriftet Unge pædagoger med temaet Dannet til digitalisering er netop udkommet. Thomas Illum Hansen har bidraget med en artikel om dannelse, digitalisering og dataficering.
I dag udgiver Læremiddel.dk og Center for Anvendt Skoleforskning en ny rapport, som udgør et bud på, hvordan en kategorisering af digitale læremidler med fokus på deres didaktiske potentiale skal gennemføres.
Læremiddel.dk starter et nyt forskningsnetværk om Uddannelse 4.0 med en konference og et netværksmøde den 28. februar 2018, hvor alle er velkomne, og hvor der som afslutning vil blive etableret et forskernetværk.
Fag med Smag er en ny læringsapp med fokus på smag, som indeholder komplette undervisningsaktiviteter til flere af folkeskolens fag. App’en er udviklet til lærere og kan hentes gratis til tablets i app stores.
Digitalt projektarbejde i de frie skoler – et nyt bud på undersøgende undervisning og lærersamarbejde. Heldagskonference den 15. marts 2018.
‘UCL Program for Uddannelse 4.0’ er et treårigt udviklingsprogram, som ønsker at understøtte uddannelsesudvikling på tværs af hele UCL.
Der er i verserende debatter om skærmtid og trivsel ofte kun lidt lidt evidensbaseret viden om sammenhængen mellem børn og unges velbefindende og deres faktiske brug af skærme og mobiler i skolen. Der er også for lidt viden om, hvordan skolen kan bidrage til at forebygge dårlige oplevelser online. Læremiddel.dk deltager i 2023-2027 i NOBE-projektet, som skal belyse disse problemstillinger.
Dette projekt er et pilotprojekt, der er finansieret af Nationalt Videncenter for Læsning og Læremiddel.dk. Formålet med pilotprojektet er at undersøge realiserede læsepraksisser på mellemtrinnet i fagene dansk, historie og kristendomskundskab i klasserum, hvor lærere underviser med digitale læremidler i form af fagportaler. Pilotprojektet er et projektmodningsprojekt og en investering forud for en fondsansøgning.
Projektet Adaptive læremidler er et interventionsprojekt, som har til formål at afprøve og redesigne undervisningsforløb i matematik i henholdsvis 4. og 9. klasse med afsæt i det adaptive digitale læremiddel, Rhapsode LEARNER.
I dette projekt evaluerer og kvalificerer Læremiddel.dk Sex & Samfunds digitale portal i forhold til dens formål samt den didaktiske tilgang i de forskellige læringsforløb på portalen.
Målet med dette projekt har været at udfolde og udbrede de muligheder, som digital videoproduktion giver i undervisnings- og læringssituationer samt at dele fund og erfaringer.
Evaluering af læringsportalen Bog & Sprog – et digitalt læremiddel til nabosprogsundervisning i danskfaget.
Projektet BIDL havde til formål at udvikle nye forretningsmodeller og nye tilgang til markedet, der kunne styrke det erhvervspolitiske sigte via brugerdreven innovation af digitale læremidler.
Dette projekt har sit udspring i det overordnede spørgsmål om, hvordan de samfundsmæssige transformationer, der kan observeres inden for begrebet industri 4.0, vil påvirke fremtidens uddannelsesdesign.
Læremiddel.dk kortlagde i efteråret 2012 i samarbejde med Center for Undervisningsmidler og læreruddannelsen ved University College Sjælland Vordingborg Kommunes læreres brug af digitale læremidler i dansk, matematik, naturfag, sprog og praktisk-musiske fag med henblik på at udpege barrierer og potentialer for øget anvendelse af it i fagene.
Vi kender trailers fra filmens verden, hvor de bruges til at pirre vores nysgerrighed og lokke os i biffen. Hvordan kan vi overføre nogle af disse egenskaber til bogens verden, så vores lyst til at fordybe os i ny roman vækkes? Det ser det internationale EU-projekt ReadIT nærmere på, når der skal udvikles et koncept for at få elever til at lave såkaldte book trailers i undervisningen.